۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 1003213

افزایش دما در تابستان ممکن است منجر به افزایش مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف از جمله حملات میگرنی، حملات قلبی و سکته مغزی شود.

افزایش دما این بیماری ها را تشدید می‌ کند

متخصصان تاکید می‌کنند گروه‌های خاصی از افراد بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از گرما قرار دارند از جمله نوزادان و کودکان خردسال، سالمندان به ویژه کسانی که شرایط زمینه‌ای دارند، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای.

در ادامه به نقل از سایت تخصصی «هلث ‌لاین»، چهار مورد از رایج‌ترین خطرات بهداشتی که با افزایش دما افزایش می‌یابند آمده است:

میگرن: مطالعات نشان می‌دهند رطوبت بالا و گرما می‌توانند منجر به بروز میگرن شوند. میگرن علایمی مانند سردردهای ضربان‌دار، حساسیت به نور و صدا، تهوع و سرگیجه دارد.

حملات قلبی: پژوهشی که در سال ۲۰۲۳ در مجله «Circulation» منتشر شد، نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل گرما ممکن است تا اواسط قرن حاضر ۱۶۰ درصد افزایش یابد. مقاله دیگری در همین مجله تاکید می‌کند که احتمال مرگ بر اثر حمله قلبی در دماهای بسیار گرم و سرد افزایش می‌یابد. قلب در مواجهه با گرما باید بیشتر کار کند و سریع‌تر بتپد. این  موضوع می‌تواند منجر به حملات قلبی شود. درد یا فشار در قفسه سینه رایج‌ترین علامت حمله قلبی است اما علایم دیگری هم وجود دارند از جمله درد در بازو، تنگی نفس، تهوع و سبکی سر.

سکته مغزی: یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد شرایط آب و هوایی گرم می‌توانند به عامل خطر جدیدی برای سکته مغزی تبدیل شوند. گرمای شدید بر بدن فشار می‌آورد به ویژه در سالمندان و افرادی با فشار خون بالا. علایم سکته مغزی شامل ضعف در یک طرف بدن، تغییرات بینایی، افتادگی صورت، گفتار مبهم و دشواری در راه رفتن یا عدم تعادل است.

بیماری کلیه : گرما می‌تواند بیماری کلیه را تشدید کند و کم‌آبی ناشی از گرما می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

متخصصان این روزها پیوسته یادآوری می‌کنند که برای کنار آمدن با گرما و ایمن ماندن در گرما تا جای ممکن هیدراته بمانید. قبل از خروج از خانه آب بنوشید. در روزهای بسیار گرم از قرارگرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید. در دمای بالا از فعالیت بدنی بپرهیزید. با استفاده از لباس‌های خنک بدن را از مواجهه با نور مستقیم دور کنید. تا جای ممکن در سایه قرار بگیرید. از اسپری‌های آب استفاده کنید.

به گزارش دویچه‌وله، همچنین توصیه می‌شود اگر احساس سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع دارید، از گرما دور شوید، مایعات بنوشید و از پارچه مرطوب یا بسته یخ برای خنک کردن خود استفاده کنید. پس از انجام این توصیه‌ها، در صورت  بهبود نیافتن با پزشک‌ تماس بگیرید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.